Ζωγραφική και κρυμμένα μαθηματικά

Υπάρχουν καλλιτέχνες της Αναγέννησης οι οποίοι χρησιμοποίησαν τo μοντέλο του Alberti για την κατασκευή προοπτικής. Πώς μπορούμε, με τη βοήθεια του δυναμικού μοντέλου, να εντοπίσουμε το σημείο φυγής, τη σχετική απόσταση του παρατηρητή από τον πίνακα και γενικά τον τρόπο με τον οποίο ο καλλιτέχνης δημιούργησε το χώρο μέσα στον πίνακα;

Υποδοχή γυναίκας πωλήτριας από Εβραίο,1465-69, Πάολο Ουτσέλλο

Η Παναγία με τον καγκελάριο Rolin,1435, Γιαν βαν Άικ

Η σχολή των Αθηνών,1511, Ραφαήλ

Στη σύγχρονη ζωγραφική η παρουσία της γεωμετρικής αντίληψης είναι σε πολλές περιπτώσεις κάτι περισσότερο από εμφανής. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι το ρεύμα του «κυβισμού» και οι ανατρεπτικές κατασκευές του Escher

Σχετικότητα,1953, Έσερ

Αρχείο:Dürer Melancholia I.jpg
Μελαγχολία, 1514, χαρακτικό,Άλμπρεχτ Ντύρερ

Ο παράξενος τίτλος του έργου, παραπέμπει στην πίστη των αναγεννησιακών καλλιτεχνών-φιλοσόφων ότι η μελαγχολία είναι μια κατάσταση του εαυτού που οδηγεί σε ανώτερα επίπεδα σοφίας και ύπαρξης
_________________________________________________________

Η Οπ Αρτ (Op Art) είναι μια μορφή αφηρημένης, γεωμετρικής τέχνης που αναπτύχθηκε στη δεκαετία του 1960. Σκοπός της Οπ Αρτ είναι κυρίως η πρόκληση του θεατή μέσω φαινομένων οπτικής απάτης και οπτικών ψευδαισθήσεων, συχνά σε ασπρόμαυρες συνθέσεις. 


Boglar c-2, 1966, ΒικτώρΒαζαρελί 


Με γεωμετρικά σχήματα τετράγωνα, κύκλους και ρόμβους επιδιώκεται η πνευματική επεξεργασία οπτικών ερεθισμάτων. Ένα τετράγωνο στην επιφάνεια μεταφέρεται προοπτικά ως ρόμβος στο χώρο ή ένας κύκλος προβάλλεται ως έλλειψη, ενεργοποιούν τη μνήμη και τα ανακλαστικά του θεατή, που καλείται να αναγνωρίσει την εσωτερική γεωμετρία της φύσης. 
__________________________________________________________



Ο Κυβισμός είναι καλλιτεχνικό ρεύμα της ζωγραφικής και της γλυπτικής, στην Ευρώπη του 20ού αιώνα. Αναπτύχθηκε κυρίως από το 1907 έως το 1914 χάρη στους ζωγράφους Πάμπλο Πικάσσο και Ζωρζ Μπρακ. Χαρακτηριστικό της τέχνης τους είναι η γεωμετρική απόδοση του χώρου μέσα από την σφαιρική παρατήρηση του θέματος (από πολλές πλευρές) και η συγχώνευση του σε μια εικόνα.   

Νεκρή φύση,1914-15, Πάμπλο Πικάσο
_________________________________________________________

Ο νεοπλαστικισμός χαρακτηρίζεται από αφαίρεση, σε βαθμό που χρησιμοποιούνται θεμελιώδεις φόρμες και σχήματα, κάθετες και οριζόντιες γραμμές ταυτόχρονα με τη χρήση σχεδόν αποκλειστικά βασικών χρωμάτων (κόκκινο, μπλε, κίτρινο, λευκό και μαύρο). 

"Σουμπερματιστική ζωγραφική", 1915-16, Καζιμίρ Μάλεβιτς



Πηγές:
www.artmag.gr
www.artnet.com
www.wikipedia.com